18 februari 2014

Te märken

Som en liten fortsättning på mitt förra te-inlägg tänkte jag bara tipsa om lite olika te-märken som har riktigt fina och goda teer.

  • Clipper
    Största te-favoriten. Deras ekologiska teer är riktigt behagliga och känns verkligen naturliga. Några specifika smaker jag rekommenderar:
    White tea with vanilla: Ljuvligt gott och milt vaniljte. En av de största favoriterna.
    Liqourice: Ren lakrits. Söt och god.
    Wild Berry: Med smak av smarriga bär.
    Detox: Örtte för rening av kroppen. Hibiskus, latrits, nässla och aloe vera.
    Orange and coconut: Tropiskt härlig variant.

    Dessa teer finns att köpa på nätet och i många hälsokostbutiker.
  • Celestial Seasoning
    Diverse olika teer med ordentlig smak!
    Bengal Spice: Kryddstarkt te. Lite julig smak men passar året runt.
    Country Peach Passion: Riktigt fruktigt te. Mums!
    Red Moroccan Pomegranate: Rött fruktigt te. Mjuk och rund smak.
    Green tea Pomegranate: Grönt och vitt te med smak av granatäpple. Mild och god.
    Tension Tamer: Med smak av bland annat pepparmynta. Fräsch och avslappnande.

    Dessa teer finns att köpa på nätet och i vissa tebutiker i större städer. I Örnsköldsvik säljer Smått och Gott (liten godis och tebutik på gågatan) dessa teer.
  • Yogi Tea
    Goda teer med små tänkvärda ordspråk på varje påse.
    Choco: Istället för en kopp varm choklad.
    Choco Chili: Chokladte med lite sting! Mycket god.
    Liqourice: Gott lakritste även innehållandes lite andra örter.
    Sweet Chai: Starkt örtte med lite sötma från lakritsroten.
    Sweet Chili: Värmande, starkt te med god smak.

    Dessa teer finns att köpa på hälsokostbutiker, nätet och även i begränsad utbud i många vanliga mataffärer.
  • Friggs
    Teer som finns att köpa på vanliga matbutiker. Dessa är att föredra framför märken såsom lipton anser jag, även om vissa av dem innehåller aromer (vilka man inte vet vad de är)
    Kvällsro: Innehållandes passionsört, lavendel, citronmeliss och pepparmynta. God och ger lugn och ro.
    Pepparmynta: "Tandkräms-te". Gott!
    Blåbär: Tycker min man mycket om. Rooibos-te. Istället för blåbärssoppa kanske?
    Karibisk: Exotisk och fruktig! Består av grön rooibos
    Citron Fläder: Ett grönt, fräscht te.
  • Salus
    Rena örtteer som finns att köpa i hälsokostbutiker och på nätet. Perfekt att använda som "naturläkemedel" när man behöver en viss effekt. Det finns många goda örter!

    I julklapp fick jag fina ekologiska gröna teer av min bror från bönor och blad. De har lokala butiker och även nätbutik.
    Och av min man fick jag för ett tag sen ett jättegott ekologiskt grönt te, Örtig citron, från Brunkullan.

Så, nu har jag nog fått med de bästa teerna! Har du några tips till mig får du gärna skriva en kommentar.
Sannah


2 kommentarer:

  1. Hej, har du provat Te från Kahls, bla Kustfägring smakar välldigt bra,
    Kahls Te finns även hos Smått o Gott i Ö-Vik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! De har en del fina teer också. Smått och Gott rekommenderas starkt!

      Radera