29 januari 2015

Bovetemuffins med fetaost

Dessa muffins har jag bara glömt att lägga ut recept på.
Jag gjorde dessa första gången för kanske 6 år sedan.
Sannah har fått påminna mig ett par gånger och jag har tänkt göra dessa flera månader.
Men ikväll hände det!

De här muffinsen är matiga och passar till utflykt eller mellanmål.
Dessutom är de både gluten och komjölksfria.

Ingredienser:
8-10 st.

1 dl rismjöl
2 dl bovetemjöl
1 tsk bikarbonat
2-3 tsk socker (kan uteslutas, om man vill)
1 nypa salt
1-2 tsk oregano
ca. 75-100 gr fetaost (beroende på din smak)
1 tsk psylliumfröskal

1 ägg
1,5 dl vätska
0,5 dl olivolja

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader
Blanda alla torra ingredienser väl tillsammans.
Skär fetaosten i mindre bitar och tillsätt den i de torra ingredienserna.
Vispa ägg, vätska och olja luftigt.
Blanda allt tillsammans till en smet.
Klicka ut i muffinsformar och grädda ca. 15-20 min i mitten av ugnen.

Du får hålla lite koll med en sticka när de kan tänkas vara klara,
de ska få lite gyllenbrun färg på ytan.
Låt svalna under en bakduk.

/Sofia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar