16 oktober 2014

Inlagda rödbetor

Inlagda rödbetor som är hemmagjorda är supergott!
De får så mycket mer smak. Jag kan inte köpa färdiga från affären sen jag började att göra själv för ungefär 1 år sedan. Jag tipsade förra julen om att göra hemmagjorda presenter att ge bort och hade då inlagda rödbetor som förslag. Denna gång lägger jag ut receptet.

Jag har inte börjat göra advent hemma,
bilden är från detta inlägg.
Ingredienser:

1 kg rödbetor
Vatten

Inläggningslag:

5 dl av kokspadet
1,25 dl Ättiksprit (12%)
0,5 tsk Hel vitpeppar
1 -1,5 dl Socker


Gör så här:

Skölj och skrubba rödbetorna, skal och rotspets ska vara kvar.
Koka sedan rödbetorna mjuka men låt dem hellre ha ett litet motstånd kvar än att de blir för mjuka.
Skölj de kokta rödbetorna i kallt vatten. Gnid bort skalet.
Skär sedan rödbetorna i 1-2 cm tjocka skivor eller annan önskad storlek.
Lägg dem i glasburkar med lufttätt lock.

Mät upp spadet, sila genom exempelvis ett kaffefilter och koka lagen några minuter. Häll sedan lagen över rödbetorna så de täcks. Sätt på locket, låt svalna en stund och ställ sedan kallt. Förvara dem i kylskåp.

De går att äta redan efter ett dygn men håller länge 6-12 månader.

Jag lyckades inte alls med mina rödbetor i år, så jag köper ekologiska och lägger in.
Men idag gjorde jag åt Sannah, från hennes egenodlade rödbetor. Så nu har hon en burk som väntar på henne när hon kommer hem från Göteborg igen :)
/Sofia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar