18 augusti 2014

Miniblåbärsmuffins utan tillsatt socker

Jag som har regnat efter en regnig dag fick en rejält regnig dag idag. Stackars mannen som gick ute på hygget hela dagen!

Hur som helst fick jag till att göra en sats minimuffins med blåbär - utan tillsatt socker. Jag använde detta recept som grund. Mycket lyckade och goda!

Ingredienser:

50 g ekologiskt smör
2 ekologiska ägg
1 mogen ekologisk banan
1,5 dl ekologiskt mandelmjöl
1 dl ekologiskt rårismjöl
0,5 dl ekologiskt kokosmjöl
1 tsk bikarbonat
1/2 tsk ekologiskt vaniljpulver
1,5 dl blåbär
3/4 dl ekologisk torkad frukt (russin och dadlar tog jag)
1,5 dl ekologisk risdryck

Gör så här:

Smält smör.
Vispa ägg.
Mosa banan.
Hacka/mixa torkad frukt i små bitar.
Blanda alla torrvaror för sig.
Blanda sedan ihop allt.
Fördela i små muffinsformar.
Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 12-15 min.
Ta ut och låt svalna under handduk.
Så kul att det går att baka gott utan tillsatt socker! Bra för tänderna och hälsan i övrigt.
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar