9 februari 2014

Semlor och mandelmassa

Semlor tycker jag kan vara gott. Det är nog smaken av kardemumma, mandelmassa och grädde som är lockande. Själva vetebullen med jäst är inte alls intressant för mig. Därför har jag gjort en muffinsliknande bulle och på senare år har den blivit glutenfri också. 

Ingredienser:
Till 5 st stora muffinsformar

50 gr smör 
2 ägg
1 dl vätska av något slag
0,5 dl socker
1 dl rismjöl
1 dl potatismjöl
0,5 dl bovetemjöl
1 tsk bakpulver 
2 tsk psylliumfröskal
1 tsk vaniljsocker
2 tsk kardemumma

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.
Smällt smöret. Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt vätskan. Blanda de torra ingredienserna i egen bunke noga och vispa/rör sedan ner det med ägget och sockret. Sist tillsätter du smöret och rör om ordentligt.
Fördela smeten i stora muffinsformar och grädda ca. 15 min i ugnen.

Du kan också minska smöret till 25 gr, utesluta vätskan och använda 2,5 dl mandelmjöl istället för de andra mjölerna. 

Min man tyckte den första varianten blev mer lik en semla. (Jag med)

Mandelmassa

Jag brukar göra min egen mandelmassa och jag gör den såhär:

100 gr mandel
50 gr socker

Mixa mandel och socker tills det blivit en varm massa. Ta några droppar vatten och knåda massan tills den är formbar. Använd på en gång annars kan man förvara den i plastfolie, i kylskåpet. Den behöver bli rumsvarm och sedan knådas lite innan den skall användas igen

Hoppas det skall smaka!
/Sofia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar