15 januari 2014

Blötläggning

Jag har nyligen fått upp ögonen för blötläggning och har börjat läsa lite om det på nätet. Verkligen intressant! Så jag tänkte dela med mig av det jag har kommit fram till. Om du har kunskap/erfarenhet om blötläggning får du gärna dela med dig genom att skriva en kommentar. Jag tar gärna emot tips på bra läsning om detta, böcker, tidsskrifter o.s.v. Det var inte det lättaste att hitta bra information på internet.

Vad är blötläggning?

En tillagningsmetod som går ut på att man lägger torkade livsmedel i vatten en tid innan de äts eller tillagas vidare på annat vis, exempelvis kokning.

Varför ska man blötlägga?

Eftersom alla frön har ett naturligt skydd mot att bli uppätna innan de hunnit föröka sig. Detta innebär att de innehåller ämnen som hindrar konsumenten att ta upp näringen av fröet. Dessa ämnen är framförallt fytinsyra och enzymblockerare (antinutrienter). Fytin binder till sig mineraler (framförallt kalcium, magnesium, koppar, zink och järn) vilket hindrar upptaget av dessa i mag-tarmkanalen.
Genom blötläggning simulerar man alltså att fröet har hamnat i marken och ska börja gro vilket leder till att "försvarsämnena" förstörs.
En annan fördel med blötläggningen är att sädens proteininnehåll ökar eftersom säden tror att det är dags för groddning. Därmed aktiveras proteinfrämjande enzymer så att proteininnehållet ökar med upp till 50%.
Genom att blötlägga minskar alltså behovet av att äta proteinrika livsmedel så som kött eller andra djur. En stor fördel för vegetarianer!

Vad ska man blötlägga?

Alla slags fröer, det vill säga spannmål, ris, bovete, nötter, frön, baljväxter. Man kan med fördel även blötlägga torkad frukt om den ska mixas, användas i bakning eller liknande.

Hur gör man?

Eftersom själva processen ska efterlikna att fröet hamnar i jorden utgår jag ifrån att det bästa är om man blötlägger mörkt i t.ex. rumstemperatur. Man bör inte stänga in det man blötlägger i en tätförsluten förpackning men man kan t.ex. lägga en handduk över så att det blir mörkt men att det fortfarande finns syretillgång.
Vattnet ska inte vara varmt, ljummet är bäst. Men när jag har blötlagt har jag bara tagit filtrerat kranvatten.
Förutom vatten kan man tillsätta lite pressad citron eller ofermenterad äppelcidervinäger vid blötläggning av säd. Nötter blötlägges bäst i saltat vatten (havssalt eller bergssalt). 
Tider för blötläggning finns här.
Om man har möjlighet är det även en fördel att byta blötläggningsvattnet ibland.
Efter blötläggningen häller man av blötläggningsvattnet och sköljer ordentligt.
Om man vill, kan man sedan torka nötter i ugnen eller förvara de blötlagda nötterna i kylskåp. Jag är dock osäker på hur lång hållbarhet de har.

Här och här finns de sidor jag främst läst om detta på.

Det verkar bara finnas fördelar med att blötlägga förutom det faktum att det tar tid. Och visst, det gör det ju. Men jag tror att det kan vara värt det. Och dessutom, visst att det tar tid innan det är klart. Men det kräver ju inte att man är närvarande eller liknande vilket gör att det inte är så tidskrävande ändå. Dock tar det väl ett tag innan man kommer in i planerandet. Oavsett om man väljer att alltid blötlägga eller bara ibland så är varje gång ett plus för hälsan. 
Sannah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar